חיטוב הגוף

מתאמנים שעות, מוצאים את עצמכם מבלים יותר מדי זמן בחדר הכושר אך לא מצליחים להשוויץ בשרירים חזקים ובגוף מחוטב? הפתרון הרבה יותר קל ממה שחשבתם

מבינים איזו פעילות גופנית מתאימה לגנטיקה שלכם ומתחטבים (shutterstock)

גוף חטוב בכלום זמן: בדיקה גנטית פשוטה שתסדר לך גזרה חלומית

לכולנו יש את החבר הזה שיכול לאכול מזונות הנחשבים למשמינים ולעולם לא להתאמן, ללא השלכות שליליות. מצד שני, ישנו גם החבר שאוכל בריא ופעיל ספורטיבית, אך עדיין עשוי לעלות במשקל. כמה מכל זה ניתן לייחס לגנטיקה? מסתבר שהרבה. 

השפעת הגנים על השמנת יתר נחקרה במשך שנים: השפעתם על מדד מסת הגוף ועל גורמים כמו נטייה לאכילת יתר ויכולתם לווסת איחסון או שחרור שומן מתאים מסוימים. במקביל נמצאו גנים שקובעים רגישות גנטית לפעילויות גופניות שונות כמו סיבולת, כוח ואפילו בודקים מוטיבציה.

הקלות שבה אנשים מסוימים מפתחים מסת שריר, למשל היא תכונה תורשתית ביותר. מחקר שהופיע בכתב העת International Journal of Obesity מצא כי, בעוד שאתה זקוק לפעילות גופנית על מנת לבנות שרירים, אנשים שיש להם גנים "שרירים" דורשים פעילות גופנית בהרבה מאחרים כדי להיראות כשירים.

אנשים רבים מתאמנים שנים על גבי שנים, מבלים וכמעט ישנים בחדר הכושר, מעייפים את הגוף ואת עצמם, מנסים להתחטב ולרדת במשקל – ומוצאים את עצמם לבסוף עם שרירים רפויים וקילוגרמים שמסרבים להיעלם. אחת הסיבות לכך עשויה להיות קשורה בגנטיקה שלכם ובאימוץ פעילות ספורטיבית שאינה מתאימה לכם. 

ישנם כאלו שנמצאה אצלם רגישות גנטית לפעילות מסוג "כוח"-  POWER – פעילות גופנית בעצימות גבוהה, למטרת פיתוח כוח ועלייה במסת השריר. זוהי פעילות הדורשת כוח מתפרץ ומהיר כמו תרגילי משקולות ואימון פליאומטרי (סקוואט/ שכיבות שמיכה/ קפיצה על מדרגה). רגישות כזו עלולה להשפיע על פעילויות מסוג כוח, ולא להביא את התוצאות הרצויות.

מנגד נמצאים אנשים עם רגישות גנטית לפעילות גופנית ממושכת -Endurance, מסוג סיבולת כגון: הליכה, ריצה, שחייה, ריקוד, מכון כושר, רכיבה על אופניים, שמהווים את יכולתו של אדם להתמיד בפעילות גופנית לזמן ממושך. אימוני סיבולת לב ריאה משפרים את יכולת הלב, הריאות וכלי הדם להעביר חמצן לשאר חלקי הגוף. 

הבדיקה הגנטית יכולה לגלות את הרגישויות אלו, שמתוכן ניתן לתת המלצות לפעילויות גופניות מתאימות על פי הגנים, ולוותר על כאלו שלא מתאימות לגוף ולכן לא מביאות לתוצאות. 

.גם אם גיליתם שאתם נושאים גנים המייעדים אתכם להשמנה, או שאתם בעלי רגישות יתר לפעילות ספורטיבית מסויימת (מה שעלול למנוע מכם לרדת במשקל ולהתחטב), זה ממש לא סוף הסיפור.  ייתכן שתצטרכו לעבוד בזה יותר מאשר מישהו עם גנים אחרים, אבל חשוב שתדעו שגנים פשוט מגדילים את הסיכון להשמנה ולמחלות. הם אינם גורל. 

התאמת תזונה אישית ופעילות ספורטיבית על פי גנטיקה – יכולות להפוך את הקערה או את המשקל על פיהם. התמדה ושימוש בהמלצות על פי הדוח הגנטי, יעזרו לכם לאמץ פעילות ספורטיבית מתאימה שתעזור לרדת במשקל ואף להשיג גוף חטוב.