תזונה מותאמת אישית

הוא מוכר כאחד התחומים הכי חדשניים היום בכל מה שקשור לתזונה, ומנבאים לו את  המהפכה הבאה שתשנה את עולם הדיאטות ותבטיח ירידה קלה במשקל. הכירו את השחקן החדש והמבטיח – נוטרוגנטיקה

יותר חטוב, יותר רזה, יותר הקשבה לגנטיקה (shutterstock)

לאכול ולהתאמן לפי הגנים שלכם: נוטרוגנטיקה כובשת את עולם התזונה

 

שני גברים באותו גיל אוכלים תזונה דלה בפירות וירקות עשירה בנתרן ושומן רווי. האחד מפתח יתר לחץ דם, יתר כולסטרול ובסופו של דבר גם טרשת עורקים, ואילו השני חי חיים ארוכים ללא מחלה כרונית זו או אחרת. במקרה אחר, שתי נשים שלאחר גיל המעבר צורכות דיאטות דומות בכולין. האחת מפתחת תפקוד לקוי של הכבד כתוצאה ממחסור בכולין, אך השנייה לא.

 

מדוע אנשים חווים תוצאות בריאות שונות, למרות שהם מאמצים דיאטות דומות ומתרגלים אורח חיים דומה? שאלה חשובה זו נמצאת בראשם של תזונאים  ומומחי בריאות אחרים בקהילה הרפואית במשך עשרות שנים. מחקרים שנעשו בתחום הנוטרוגנטיקה הוכיחו כבר, שגנטיקה ממלאת תפקיד קריטי בקביעת האופן בו אדם מגיב לצריכה תזונתית.

 

 

 

נוטרוגנטיקה: הכוכב שכבש את עולם התזונה

תחום הנוטריגנטיקה בודק כיצד ביטוי גנים משפיע על מטבוליזם של רכיבי מזון שונים. ריצוף הגנום האנושי והעלאת הידע בדבר השונות הגנטית, הביא להופעתה של תזונה מותאמת אישית. כיום כבר ידוע שאין צורת אכילה מושלמת אחת שמתאימה לכולם ודיאטות אוניברסליות לא מתאימות לכל אדם, משום שלכל אחד יש גנטיקה אחרת.

 

הגיוון בפרופיל הגנטי בין פרטים וקבוצות אתניות שונות משפיע על הדרישות התזונתיות, חילוף החומרים והתגובה להתערבות התזונתית. נראה כי תזונה מותאמת אישית המכוונת לגנוטיפים על בסיס וריאציות גנטיות, יכולה לקדם פתרונות לבעיות המתעוררות בבריאות הציבור ואף לסייע בהפחתת הסיכון והשכיחות של מחלות הקשורות בתזונה. 

 

אנשים מגיבים באופן שונה להתערבויות באורח החיים, במיוחד בהקשר של תזונה. זאת משום קיומן של גרסאות גנטיות המשפיעות על האופן בו רכיבים תזונתיים נספגים. לכן, ייעוץ תזונתי ספציפי לאנשים עם גנוטיפ מסוים יהיה יעיל יותר במניעת מחלות כרוניות מאשר המלצות כלליות בנושא תזונה. ההכרה בצרכים התזונתיים השונים מובילה ליצירת אפשרויות טיפול חדשות ומשנה את הסטנדרטים של הטיפול התזונתי.

 

התאמת תזונה אישית בשילוב פעילות גופנית נכונה על פי גנים, תעזור לך להיות הגרסה הכי טובה של עצמך. הבשורה הטובה היא שכל זה יכול להיות שלך, מבלי שתמשיך לנסות שנים על גבי שנים דיאטות שלא מתאימות לגוף, ובעיקר לסלול את דרכך לחיים רזים, בריאים ומאושרים יותר.

.