זה אמנם רק ספורט – אבל האם הוא מתאים לכם?

בגיל 24 הבין רונן שבילוי יתר בחדר הכושר לא עוזרים לו לחטב את הגוף ולרדת במשקל כפי שהוא רצה. במקום להיכנס לתסכול הוא ביצע בדיקה גנטית שהתאימה לו פעילויות ספורטיביות שעזרו לו להוריד במשקל ולחזק את השרירים. ונחשו מה, זה עבד

הכי פשוט: מבינים איך הגוף פועל ומתחטבים

כבר שנים ידוע לדיאטנים ומאמני כושר וספורט ולכל מי שעשה דיאטה אחת, שתיים או עשר –  שירידה במשקל, לא מתחילה ומסתיימת רק בתפריט דיאטטי. הדרך להצלחה חייבת לעבור את השילוש המנצח והקדוש של תזונה נכונה, ספורט, ואורח חיים בריא. הוא אמנם שילוש נכון, בריא ומבטיח ירידה במשקל, אבל נשמע גם מפחיד ובעיקר דורשני. לא לכולנו יש את המוטיבציה וכוחות הדרושים לאימוני כוח, סיבולת ואף אחד גם לא מבטיח שמי שכבר מתחיל להתאמן יצליח להגיע לתוצאות שעליהן חלם. 

רונן, צעיר בן 24, חובב ספורט מושבע, מתאמן כבר שנים בחדר כושר. למרות שהצליח להוריד כמה קילוגרמים בודדים ולהגדיל את מסת השריר, הרגיש רונן שהתוצאות אינן תואמות לזמן ההשקעה וקצב האימונים הגבוה שהוא מקדיש לו. "אני מוצא את עצמי מתאמן על כל מכשיר אפשרי בחדר הכושר, תוך כדי שילוב אימון ריצה בפארק פעם בשבוע ובקושי מוריד במשקל. גם הריבועים בבטן נמצאים עדיין בגדר חלום רחוק ואני נתקל בהם רק בתמונות של ספורטאים חטובים באינסטגרם או על מכשירי המשקולות". 

ההארה הגיעה דווקא ממקום לא צפוי. מתחקיר עמוק שרונן ערך והתייעצות עם חברה טובה שמתעסקת בתחום הגנטיקה, הוא גילה על תחום חדש ופופולארי שנקרא נוטרוגנטיקה (תזונה גנטית). מדובר בבדיקות DNA שנועדו לספק לנבדקים ממצאים גנטיים הקשורים לבריאותם וכושרם.

הבדיקה שנעשית באמצעות דגימת רוק, אוספת מידע על גנים המשפיעים על מסת שריר, סיבולת, יכולת שריפת שומן ומטבוליזם ומציעה תזונה ופעילות גופנית בהתאמה אישית על סמך הממצאים. ההנחה היא, שהכרות עם הגנטיקה ועם הגוף יכולה לעזור לאנשים לבצע שינויים משמעותיים יותר באורח החיים כדי להתחזק, לרדת במשקל ולחיות באופן בריא יותר. כדי להשיג את התוצאות שרוצים  צריך לדעת מה באמת עובד ויעבוד על הגוף שלכם. 

לאחר שרונן עשה את בדיקת הרוק הפשוטה, הוא קיבל לידיו דוח מפורט בליווי דיאטנית קלינית שעזר לו להבין אילו מאכלים מעכבים את הירידה במשקל, אילו מזונות הוא יכול לאכול ללא חשש, האם יש לו נטייה לאי סבילות ללקטוז או גלוטן או האם יש לו העדפה לטעם מתוק או לאוכל שומני. בנוסף, הציג הדוח פירוט רחב על התאמתו של רונן לפעילויות ספורט שונות.

מתוך ההמלצות של הדוח הבין רונן שהפעילות המומלצת לו היא דווקא פעילות ממושכת, הליכה, ריצה, שחייה, רכיבה על אופניים ולא אימוני כוח שכוללים הרמת משקולות, סקוואט או שכיבות שמיכה. יישום המלצות הספורט והתאמת תפריט אישי ובעיקר התמדה לאורך זמן, הביאו לתוצאות מדהימות – 12 ק"ג פחות במשקל וגוף ספורטיבי וחטוב. 

סיבולת, כוח או שניהם: מה הכי מתאים לכם ואיך זה עובד?

הבדיקה הגנטית בודקת רגישות או אי רגישות לפעילויות גופניות שונות:

התאמה לפעילות מסוג "כוח": פעילות גופנית בעצימות גבוהה למטרת פיתוח כוח ועלייה במסת השריר. זוהי פעילות הדורשת כוח מתפרץ ומהיר כמו תרגילי משקולות ואימון פליאומטרי (סקוואט/ שכיבות שמיכה/ קפיצה על מדרגה). 

התאמה לפעילות ממושכת: פעילות גופנית מסוג סיבולת כגון: הליכה, ריצה, שחייה, ריקוד, מכון כושר, רכיבה על אופניים, מהווה את יכולתו של האדם להתמיד בפעילות גופנית לזמן ממושך. אימוני סיבולת לב ריאה משפרים את יכולת הלב, הריאות וכלי הדם להעביר חמצן לשאר חלקי הגוף. 

מוטיבציה והנאה מפעילות גופנית: מוטיבציה גבוהה ויציבה, חיונית להצלחה בשינוי הרגלי אכילה וירידה במשקל. חוסר מוטיבציה היא אחת הטענות הנפוצות בקרב המתקשים לשנות הרגלים או לרדת במשקל. אולם, מוטיבציה הינה יכולת שניתן לייצר, לתחזק, לעדכן ולשמר.

נטייה לפציעות ספורט: החלמת תאי שריר, הובלה ופינוי של חומצה לקטית, יצירת קולגן, מערכת החיסון וחלבונים מעודדי דלקת- כל אלה יכולים להעיד על נטייה גנטית לרגישות לפציעות ספורט ובריאות שרירים וגידים. 

התמדה בהמלצות הספורטיביות מתוך ניתוח הנתונים הגנטים, מעלה את היכולת הספורטיבית פי שלש ומאפשרת ירידה במשקל לאורך זמן.